• Mats Visser

10 (on)geschreven fitness regels en tips voor zowel beginners als gevorderden

Fitness is voor iedereen. Maar niet iedereen heeft er evenveel vlieguren in zitten. Toch zijn het vaak de beginners die netjes een handdoek meenemen (punt 1). Terwijl de gevorderde weet dat wanneer iemand muziek op heeft, deze met rust gelaten wilt worden (punt 4). Daarom zijn deze regels en tips voor iedereen nuttig. Een aantal zijn lekker kort, terwijl een paar iets meer uitleg vereisen.


1. Neem een handdoekje mee.

Niemand vindt het prettig om in andermans vochtige plekken te liggen wanneer deze klaar is op het bankje, matje of apparaat.


2. Schone schoenen.

Omdat zand, gras en ander vuil niet echt fris is op de fitnessvloer.


3. Drie is te veel. 

Hoeveel rust je neemt tussen setjes heeft alleen zin als je weet wat je doel is met training. De meeste mensen die willen afvallen of spiermassa willen bouwen, hebben geen rust nodig van 3 minuten tussen setjes. Dus wanneer iemand vraagt aan jou en je maatje of hij met jullie oefening mee mag doen? Liever niet. Dan sta je gewoon te lang stil. Hetzelfde wanneer je met z’n 3e gaat trainen en om de beurt de set afwerkt, terwijl je ook nog praat over hoeveel pils je er af wilt trainen van gisteravond, is gewoon niet ideaal voor je gains. Het duurt te lang!


4. Muziek, maestro!

Iemand die muziek luistert tijdens zijn workout, wilt waarschijnlijk niet gestoord worden. Laat diegene lekker met rust. Als je hulp wilt (zie punt 5) vraag iemand die geen muziek luistert. Er zijn zat mensen die je echt wel graag van een aanwijzing willen voorzien. Klik hier hoe ik dit ervaren heb.


5. Vraag om hulp.

Zelfs de grootste bodybuilder in de zaal is de slechtste niet. Zij vinden het vaak helemaal niet vervelend om wat vragen te beantwoorden over bepaalde oefeningen of apparaten. Wees niet bang en stap op iemand of als je een spot wilt. Wie weet houdt je er een kennis of nieuwe vriend op na.


6. Houdt geluiden tot een minimum.

Iedereen snapt dat het moeite kost wanneer er iets zwaars gelift moet worden. Maar om nou bij elke herhaling een zware ‘hmmpf’ of luide ‘aargh’ uit te kramen? Niet doen. 


7. Schaam je niet.

Mensen die net beginnen met fitness en nog niet helemaal gewend zijn op de vloer tussen de gewichten voelen zich al vrij snel aangekeken. Maar dit valt in werkelijkheid reuze mee. Tuurlijk, er wordt wel eens gekeken naar iedereen die voorbij wandelt (behalve als het maandagavond is en heel het dorp aanwezig is, dan wordt er alleen maar gecheckt wanneer de bench press vrij is). Maar interesseren mensen zich wat jij aan het doen bent? Nee. Iedereen is veel te druk met zichzelf bezig. Dus maak je geen zorgen. Echt.


8. Heb geduld.

Mensen die beginnen met afvallen zullen vooral eerst vocht verliezen. Al die eerste ponden de eerste dagen / weken zijn nog zeker niet alleen maar vetcellen die je kwijt wilt. En mensen die spieren willen kweken moeten even 2 maandjes geduld hebben voor ze resultaten echt gaan zien. Vanaf dan werken zenuwen en spieren beter samen om tot goede resultaten te komen. Als je merkt dat je sterker wordt tot die tijd, dan is dat eerst vooral de coördinatie van je spieren die steeds beter gaan samenwerken. Houdt dus vol. 


9. Free weights for the win!

Door te kiezen voor oefeningen met dumbells en barbells, kies je voor een grotere aanspreking van verschillende spiervezels doordat je beweging niet ‘vast’ ligt, zoals bij machines / apparaten wel het geval is. En hoe meer vezels je aanspreekt, hoe beter. Vergelijk het met een back squat los of aan de smith machine. Doe ‘m alsjeblieft nooit aan dat laatste, tenzij je evenwichtsproblemen hebt. Na free weights valt mijn keuze op kabels en accessoires (zie punt 10). Kabels hebben wel een vast aanhechtingspunt, dus een redelijk stabiel bewegingsverloop, maar nog steeds effectiever dan apparaten. 


10. Gebruik accessoires.

Deze zie ik bijna nooit gebruikt worden in de sportschool, terwijl ze erg handig zijn. Vele oefeningen aan de TRX, met de dynamax, aquabag, kettlebel of gymball zijn gericht op full body workouts, waardoor je veel spieren tegelijk kunt trainen of veel calorieën kunt verbranden. Weet je niet hoe je ze moet gebruiken? Zie punt 5.


104 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven